Van iedere twaalf leerlingen heeft er één last van faalangst. Vaak is dat duidelijk, soms zorgt een leerling ervoor dat zijn probleem onzichtbaar blijft. Faalangstige leerlingen hebben de neiging om vanuit mislukkingen te kijken naar hun ontwikkeling. Successen schrijven ze toe aan anderen. In deze praktijkgerichte training leer je hoe je deze leerlingen kunt diagnosticeren en ook hoe effectief en verantwoord je een faalangsttraining kunt geven. Onderwerpen die aan bod komen zijn: • Wat is faalangst, wat is het niet: theoretische onderbouwing • Signaleren: hoe kun je de leerlingen met faalangst ‘vinden’ • Diagnostische gesprekken: anamnese (klopt wat je gesignaleerd hebt) • Uitnodigen: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen met de juiste attitude voor de training uitnodigt • Contract: het maken van werkafspraken voor de training begint • Ontwerpen van een trainingsprogramma • Begin- midden en eindoefeningen • Samenwerken met ouders, voorwaarde voor succes • Omgaan met weerstand • Afscheid nemen van een groep (ankeren van successen)