Herken de groepsdynamiek in jouw klassen en weet positieve groepen te creëren! Een van de grootste uitdagingen waar je als docent voor staat, is de begeleiding van een klas als groep. Enerzijds wordt er van je verwacht dat je het groepsproces bewaakt, anderzijds bewaak je de individuele vooruitgang van je leerling. Je wordt uitgedaagd een veilige leer- en leefomgeving te creëren, waarin zowel de groep als de individuele leerling het beste tot zijn recht komt. Een positief groepsklimaat zorgt ervoor dat de leerlingen zich met elkaar verbonden voelen, voor elkaar van betekenis worden en dat zorgt voor betere leerprestaties. Een positieve groep biedt leerlingen vertrouwen en veiligheid. Dat ontstaat echter niet vanzelf. In deze training leer je hoe je een positief klimaat kunt scheppen door gebruik te maken van de wetten van de groepsdynamica. In welke fase van het groepsproces kun je bijsturen? Hoe herken en voorkom je kliekvorming, pestgedrag en negativiteit in de klas? Welke interventies pas je toe als halverwege het jaar de positieve groep in een negatieve groep verandert? Dit is een greep uit de vragen waar je mee aan de slag gaat.